Zaznacz stronę

„Gdy nie można Cię znaleźć w sieci to znaczy, że nie istniejesz” – ta popularna fraza, którą niegdyś posługiwali się wyłącznie posiadacze kont na najpopularniejszych portalach społecznościowych, powoli staje się prawdą obowiązującą także w biznesie. Tu, obok tradycyjnych działań marketingowych rosnącą popularnością cieszy się marketing sieciowy, a samo pojęcie „sieci” nie sprowadza się tu wyłącznie do Internetu.

Marketing

Mianem marketingu, w tradycyjnym rozumieniu tego pojęcia, są wszelkie działania prowadzące do wymiany towarów i usług, którym przewodniczy idea zaspokajania potrzeb i generowania zysków. W  zakres działań marketingowych wchodzą więc:

  • ocena możliwości rynkowych, rozumiana jako rozpoznanie potrzeb klientów;
  • zaproponowanie odbiorcą produktu;
  • opracowanie planu dystrybuowania towarów;
  • przygotowanie strategii sprzedażowych;
  • monitorowanie sytuacji na rynku.

 

Eksperci w dziedzinie marketingu wskazując na swój warsztat pracy mówią o podstawowych zasadach obowiązujących w zawodzie oraz o instrumentach marketingowych i strategiach, które zbliżają ich do obranych celów.

Regułą podstawową, obowiązującą w każdym biznesie opartym o kontakt z klientem jest orientacja na jego potrzeby, która stanowi podstawę późniejszych zysków przedsiębiorstwa. Instrumenty zaś, a  wiec składowe procesu marketingowego, mają charakter hasłowy i wyrażają się poprzez: produkt i  jego cenę, promocję i dystrybucję. W zakresie reklamy i handlu, których narzędziem jest manipulacja, należy także wziąć pod uwagę wartość, jaką produkt ma dla klienta, nie zaś rzeczywisty koszt jego wytworzenia.

Marketing sieciowy

Marketing sieciowy to pojęcie, które może być rozumiane wieloznacznie. Click To Tweet Po pierwsze: to wszelkiego rodzaju działania reklamowe i sprzedażowe wykorzystujące media społecznościowe oraz potencjał drzemiący w wyszukiwarkach internetowych. Po drugie: marketing sieciowy (MLM), nazywany także marketingiem wielopoziomowym to konkretny sposób dystrybucji towarów poza tradycyjna siecią sklepów. Jest to więc także odmienny sposób prowadzenia biznesu oraz funkcjonowania pracowników działających w danej firmie.

MLM, czyli marketing wielopoziomowy

„Wielopoziomowy” dlatego, że tworzy go najczęściej duża liczba handlowców połączonych siecią, którą buduje wspólny cel i produkt. Zadaniem dystrybutorów jest bezpośrednie dostarczenie towaru do nabywcy. Sprzedawca w tym wypadku ma niemal nieograniczone pole działania, gdyż sam może stworzyć własny zespół podległych mu dystrybutorów, rozszerzając poprzez system lojalnościowy pole swojego zasięgu i potencjalne zyski.

Marketing a marketing sieciowy

Tradycyjny marketing wiąże się zazwyczaj z ogromnymi pieniędzmi wydatkowanymi na reklamę tak, by rozpropagowany produkt dotarł do szerokiej rzeszy klientów.  Marketing  sieciowy zaś to działania sprzedażowe, które niemal nie sposób zauważyć w reklamie telewizyjnej, a więc odbywające się przy niewielkich nakładach reklamowych. Podstawą ich prowadzenia jest relacja producent-dystrybutor-klient, funkcjonująca w praktyce najczęściej pod postacią rozbudowanych zespołów handlowych, systemów internetowej sprzedaży w obrębie sieci lojalnościowych i punktów poleceń. Handel odbywający się z wykorzystaniem MLMów wielu ludziom wydaje się być bardziej wiarygodny, gdyż dźwignią handlu w tym przypadku jest relacja z drugą osobą i jej opinia.

Czy marketing sieciowy jest opłacalny?

Odpowiednio prowadzony marketing sieciowy może być źródłem ogromnych dochodów przy stosunkowo niewielkim wysiłku. Podstawą jego zbudowania jest pomysł i jego dokładna realizacja. W  przypadku zatrudniania profesjonalnych handlowców ważnym jest, by zadbać o ich kwalifikacje poprzez szkolenia, które zwiększą ich skuteczność. Jeśli zaś decydujemy się na internetowy system sprzedaży to należy przede wszystkim jasno określić zasady na jakich odbywa się dystrybucja towarów oraz określić plan podziału zysków między liderów i uczestników sieci dystrybucji.

Czy marketing sieciowy jest legalny w Polsce?

Marketing sieciowy w Polsce często bywa mylony z tzw. piramidami finansowymi. Click To Tweet W przypadku MLM-u każdy handlowiec może budować swoją sieć dystrybutorów, którzy poprzez prowadzoną sprzedaż napędzają mu korzyści finansowych. W przypadku piramidy finansowej zysków nie przynosi sprzedaż towarów i usług ale sama możliwość uczestnictwa w strukturze jakiegoś biznesu, za którą trzeba zapłacić wpisowe.

Marketing sieciowy to idealna propozycja dla każdego przedsiębiorcy, który prowadzi tradycyjny biznes w nowoczesnym wydaniu. Z pewnością jest mniej obciążający finansowo niż marketing w  swoim klasycznym  wydaniu, a dodatkowo wzbudza zaufanie klientów i pomaga niwelować koszty związane z reklamą.

Zapisz się do naszego newslettera

Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak zwiększyć sprzedaż produktów?

Utrata płynności finansowej przedsiębiorstw, określana także mianem niewypłacalności, stanowi najczęstszą przyczynę ich upadku. By nie dopuścić do pojawienia się takiej...

Zamknij